Δήμητρα Κογκίδου ΠΤΔΕ ΑΠΘ

Κογκίδου Δήμητρα

Καθηγήτρια

Τομέας Κοινωνικών και Πολιτισμικών Σπουδών
Ψυχολογία με έμφαση στο Σχεδιασμό Ψυχοκοινωνικών Παρεμβάσεων

 Γραφείο 905

 2310 991232

 dkogidou@eled.auth.gr

Η Δήμητρα Κογκίδου είναι καθηγήτρια της Ψυχολογίας στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (Π.Τ.Δ.Ε.) του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.) με γνωστικό αντικείμενο «Ψυχολογία με έμφαση στο σχεδιασμό ψυχοκοινωνικών παρεμβάσεων» (ΦΕΚ ΔΙΟΡΙΣΜΟΥ 221/3-4-07 Τγ).

Γεννήθηκε και σπούδασε στη Θεσσαλονίκη. Μετά τη λήψη του διδακτορικού της εργάστηκε καταρχήν στο Κέντρο Ψυχικής Υγιεινής (Κ.Ψ.Υ.) Θεσσαλονίκης και στη συνέχεια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ.

Συμμετείχε στο σχεδιασμό και υλοποίηση προγραμμάτων καταπολέμησης της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού (με ιδιαίτερη έμφαση στον τομέα των μονογονεϊκών οικογενειών) και της εκπαίδευσης (ιδιαίτερα με θέματα αντισεξιστικής εκπαίδευσης).

Τα γνωστικά αντικείμενα ειδίκευσης και ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται σε θέματα φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού, οικογενειών και πολιτικών για τις οικογένειες (με έμφαση στις μονογονεϊκές και ομογονεϊκές οικογένειες), καθώς και στις σπουδές φύλου (με έμφαση σε θέματα αντισεξιστικής εκπαίδευσης, ταυτοτήτων φύλου και διακρίσεων, έμφυλης βίας, ομοφοβίας στην εκπαίδευση και έμφυλου διαχωρισμού των παιχνιδιών). Έχει διδάξει μαθήματα σχετικά με τη Ψυχολογία, τις Ταυτότητες Φύλου, τις Οικογένειες, την Αντιρατσιστική/Αντισεξιστική/Διαπολιτισμική εκπαίδευση, τον Κοινωνικό Αποκλεισμό, το Φύλο και Παιχνίδι κ.ά.

Είχε διοικητικές θέσεις στην Παιδαγωγική Σχολή και στο Α.Π.Θ., όπως, Κοσμητόρισσα της Παιδαγωγικής Σχολής στο Α.Π.Θ., Διευθύντρια του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών στο Π.Τ.Δ.Ε., μέλος της Επιτροπής Κοινωνικής Πολιτικής και Υγείας και της Επιτροπής Φύλου και Ισότητας του Α.Π.Θ., πρόεδρος της Συνόδου των Προέδρων και Κοσμητόρων των Παιδαγωγικών Τμημάτων στην Ελλάδα κ.ά. Στην Κύπρο ήταν μέλος του Δ.Σ. του Κυπριακού Συμβουλίου Αναγνώρισης Τίτλων Σπουδών (ΚΥ.Σ.Α.Τ.Σ.) για μια θητεία. Σήμερα είναι πρόεδρος της Επιτροπής Φύλου και Ισότητας στο Α.Π.Θ.

  • Κογκίδου, Δ. (2015). Πέρα από το ροζ και το γαλάζιο – Όλα τα παιχνίδια για όλα τα παιδιά. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. [σελ. 253] ISBN: 9789604586004
  • Κογκίδου Δ., Αγκαθίδου Β. & Μιμιλίδου Ν. (επιμ) (2012). Στην Παιδαγωγική …..Οδοιπορικό Εκδηλώσεων της Παιδαγωγικής Σχολής Α.Π.Θ. (2007-12). Έκδοση της Κοσμητείας της Παιδαγωγικής Σχολής, ΑΠΘ. Θεσσαλονίκη. Κυκλοφορεί σε περιορισμένα συλλεκτικά αντίτυπα και σε ηλεκτρονική έκδοση (e-book) στην ιστοσελίδα της Παιδαγωγικής Σχολής στο ΑΠΘ. Διαθέσιμο εδώ
  • Κογκίδου, Δ. (επιμ.) (2005). Νεολαία και Πολιτική -Συνθήκες Ζωής και Συστήματα Προσανατολισμού των Νέων στην Ευρώπη. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. [σελ. 367]
  • Tsiakalos, G., Kongidou, D. & Mitakidou, S. (Eds.) (2001). Human Dignity and Social ExclusionEducational Policies in Europe. Athens: Council of Europe & Nicos Poulantzas Society.
  • Κογκίδου, Δ. (1995). Μονογονεϊκές οικογένειες, Πραγματικότητα-Προοπτικές, Κοινωνική πολιτική. Αθήνα: “Νέα Σύνορα” Λιβάνη. [σελ 684]
  • Κογκίδου, Δ. (1985). Θεραπευτική δράση της κοινωνικής μάθησης στους χρόνιους σχιζοφρενείς. Διδακτορική διατριβή. Ιωάννινα.
  • Κογκίδου Δ. (2016). ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ. Εκπαιδευτικό υλικό ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για τον Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Ψηφιακής Δημιουργίας «ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ» που διοργάνωσε κατά το σχολικό έτος 2016-17 η Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων (Γ.Γ.Ι.Φ.) με την Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων για τους/τις μαθητές/μαθήτριες των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας. Διαθέσιμο εδώ.
  • Κογκίδου Δ. & Γκασούκα Μ. (2010) Αξιολόγηση των προτεινόμενων αναλυτικών προγραμμάτων των επιτροπών στα διάφορα γνωστικά αντικείμενα με κριτήριο το φύλο και τον πολιτισμό. Κυπριακή Δημοκρατία: Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού / Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
  • Κογκίδου Δ. (2007). Βοηθητικό εκπαιδευτικό υλικό για τα σχολικά εγχειρίδια μαθημάτων θεωρητικής κατεύθυνσης –Δημοτικό Σχολείο. Το υλικό εκπονήθηκε στο πλαίσιο του έργου: «Παραγωγή βοηθητικού εκπαιδευτικού υλικού για την εισαγωγή θεμάτων σχετικά με τα φύλα στην εκπαιδευτική διαδικασία». ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ (Πράξη 4.1.1.δ). ΥΠΕΠΘ. Διαθέσιμο: www.isotita-epeaek.gr
  • Tsiakalos, G., Kongidou, D., Tressou, E., Padeliadou, S. & Hadjipadelis, T. (1994). Poverty and Social Exclusion: Old issues – New Approaches. POVERTY 3, Final Report. Thessaloniki.
  • Tsiakalos, G., Kongidou, D. & Hadjipadelis T. (1990). Model Action for the Economic and Social Integration of the Least Privileged Groups in the District of Eleftherio / Kordelio – Evosmos – Menemeni. POVERTY 3. Thessaloniki.
  • Κογκίδου Δ. (2015) Πρόληψη και αντιμετώπιση του φαινομένου της σεξουαλικής παρενόχλησης στο χώρο εργασίας –Θα αποτελέσει το ΑΠΘ ένα παράδειγμα καλής πρακτικής; Στο: Φ. Παιονίδης, Α. Ε. Κεχαγιάς & Δ. Τσιμπουκλής (επιμ.). Ζητήματα Ακαδημαϊκής Ηθικής (σσ. 45-87). Αθήνα: Εκδόσεις Οκτώ.
  • Κογκίδου, Δ. (2014). «Κοριτσίστικα /Αγορίστικα» ή «Ουδέτερα ως προς το φύλο» παιχνίδια; Στο: Μ. Τζεκάκη & Μ. Κανατσούλη (επιμ.). Πρακτικά του Πανελλήνιου συνεδρίου με διεθνή συμμετοχή: Ανα-Στοχασμοί για την Παιδική Ηλικία (σσ. 798-817). Θεσσαλονίκη: ΤΕΠΑΕ, ΑΠΘ. Διαθέσιμο: http://www.nured.auth.gr/congress2014/
  • Κογκίδου, Δ. (2013). «Και παλιά ζούσαμε με λίγα ως μονογονεϊκή οικογένεια, αλλά τώρα η κρίση μας έχει τσακίσει….. Τι να ονειρευτώ και σε τι να ελπίσω;» Στo: Πρακτικά του συνεδρίου της Κ.Ε.Δ.Ε. (Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας) με θέμα «Κοινωνία σε κρίση, αυτοδιοίκηση σε δράση» που δημοσιεύτηκαν στην Επιθεώρηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Διαθέσιμο: http://www.localit.gr/archives/50730
  • Κογκίδου, Δ. & Πολίτης, Φ. (2006). Η εννοιολόγηση του φύλου στη φεμινιστική σκέψη: Τα όρια του δίπολου βιολογικό-κοινωνικό φύλο και η απαρχή του τρίτου φεμινιστικού κύματος. Προλογικό σημείωμα (σσ. 1-29). Στο: Connell, W. Robert [2002] Το Κοινωνικό Φύλο (μετ. Ελένη Κοτσιφού). Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
  • Κογκίδου, Δ. (2006). Παιδιά, Γονεϊκότητα και Κοινωνία: Τι Μπορούμε να Μάθουμε από τους Μόνους – Γονείς;. Στο Μ. Μαλικιώση-Λοίζου, Δ. Σιδηροπούλου-Δημακάκου & Γ. Κλεφτάρας (επιμ). Η Συμβουλευτική Ψυχολογία στις Γυναίκες (σσ. 136 -167). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  • Κογκίδου, Δ. (2006). Προλογικό Σημείωμα. Στο: Φ. Πολίτης. Οι «Ανδρικές Ταυτότητες» στο Σχολείο – Ετεροσεξουαλικότητα, Ομοφυλοφοβία και Μισογυνισμός (σσ. 9-14). Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
  • Kongidou, D. (2006). Childhood Poverty and Social ExclusionIncorporating Childrens Perspectives. Life History and Biography Network: 2006 Conference – Transitional Spaces, Transitional Processes and Research. Available: http://esrea2006.ece.uth.gr/en/participants.php
  • Kongidou, D. & Tsiakalos, G. (2005). Gefährdete und gefährliche Jugend – Politisch relevante Grundvorstellungen von der zweiten Ausländergeneration. In: J. Held (Hg.) Jugendintegration durch Partizipation? (S. 195-210). Hamburg – Berlin: Argument.
  • Κογκίδου, Δ. (2004). Φύλο και σεξουαλικότητα. Στο: Θ. Παπαζήση, Ν. Χατζητρύφων & Θ. Κτενίδης (επιμ.). Το Φύλο και η Συμπεριφορά του. Ομοφυλοφιλία -Ομοφυλοφοβία (σσ. 73 -93). Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.
  • Κογκίδου, Δ. (2004). Μεταβολές της Οικογενειακής Οργάνωσης – Μονογονεϊκές Οικογένειες: Μια Πρόκληση για την Κοινωνική Πολιτική στην Ελλάδα. Στο: Λ. Μουσούρου & Μ. Στρατηγάκη (επιμ.). Ζητήματα Οικογενειακής Πολιτικής – Θεωρητικές Αναφορές και Εμπειρικές Διερευνήσεις (σσ. 123-160). Αθήνα: Gutenberg.
  • Κογκίδου, Δ. (2004). Φύλο και Αναλυτικά Προγράμματα: Η «Υπόσχεση» των Γυναικείων Σπουδών στα Ελληνικά Πανεπιστήμια στον 21ο αιώνα. Στο: Γ. Μπαγάκης (επιμ.). Ο Εκπαιδευτικός και το Αναλυτικό Πρόγραμμα (σσ. 256-263). Αθήνα: Μεταίχμιο.
  • Κογκίδου, Δ. (1999). Εξάρτηση ή ανεξαρτησία; Δυνατότητες και περιορισμοί για τις μόνες μητέρες. Στο: Κέντρο Γυναικείων Μελετών και Ερευνών Διοτίμα. Το φύλο των δικαιωμάτων (σσ. 227-256). Αθήνα: Νεφέλη.
  • Kogidou, D. (1999). Single Parenthood, Social Exclusion and Social Policy. In: Foundation for the Child and the Family (Ed.). Europe -21st Century – Visions and Institutions (pp. 254-258). Athens: Nea Synora’ – Livani Publishing Organization.
  • Κογκίδου Δ. (1997). Φεμινιστική Παιδαγωγική: Ένα πλαίσιο για την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών. Στο: Β. Δεληγιάννη & Σ. Ζιώγου (επιμ.). Φύλο και Σχολική Πράξη (σσ. 227-257). Θεσσαλονίκη: Βάνιας.
  • Kongidou D. & Tsiakalos G. (1995). Gesellschaften ohne Jugend. In: R. Leiprecht (Hrsg.). In Grenzen verstrickt. Jugendliche und Rassismus in Europa (S. 24-41). Duisburg: DISS.
  • Κογκίδου Δ. (1995). Η έμφυλη διάσταση στην εκπαίδευση – Σε ποιους τομείς απαιτείται παρέμβαση; Στο: Εκπαίδευση και Ισότητα Ευκαιριών – Ευρωπαϊκό Συνέδριο (σσ. 262-270). Αθήνα: Γενική Γραμματεία Ισότητας.
  • Kongidou D., Tressou-Mylona, E. & Tsiakalos G. (1994). Rassismus und soziale Ausgrenzung unter Bedingungen von Armut. In: S. Jager (Hrsg.). Aus der Werkstatt: Antirassistische Praxen. Konzepte-Erfahrungen-Forschung. (S. 229-248). Duisburg: DISS.
  • Κογκίδου Δ. (1994). Μονογονεϊκές οικογένειες και αναπαραστάσεις της μονογονεϊκότητας από μόνες μητέρες, Δίνη, τχ. 7, 131-143.
  • Kongidou D. & Tsiakalos G. (1992). Praktische Modelle antirassistischer Arbeit. In: R. Leiprecht (Hg.). Unter Anderen -Rassismus und Jugendarbeit (S. 63-76). Duisburg: DISS.
  • Έργο: «Εφαρμογή των αρχών της συντελεστικής μάθησης συνδυασμένης με την άσκηση στην ελεύθερη έκφραση απόψεων και συναισθημάτων σε μια ψυχιατρική μονάδα χρόνιων σχιζοφρενών». Πραγματοποιήθηκε στο Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης (Ψ.Ν.Θ.) Επιστημονικώς υπεύθυνη. 1980-1983.
  • Έργο «Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα «ΦΤΩΧΕΙΑ 3 – Πρότυπη Δράση για την Οικονομική και Κοινωνική Ένταξη των Λιγότερο Ευνοημένων Ομάδων στην περιοχή Ευόσμου, Μενεμένης, Ελευθερίου-Κορδελιού». Μέλος της Ομάδας Σχεδιασμού και Υλοποίησης. 1990 -1994.
  • Έργο «Πρόγραμμα Αναβάθμισης των Συνθηκών Διαβίωσης των Τσιγγάνων στους Σοφάδες». Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα «HORIZON». Μέλος της Ομάδας Σχεδιασμού και Υλοποίησης. 1992 -1995
  • Έργο «Ευαισθητοποίηση Εκπαιδευτικών σε θέματα Ισότητας των δύο Φύλων και Εκπόνηση Παρεμβατικού Υλικού». Ευρωπαϊκό Επιμορφωτικό Πρόγραμμα TASK FORCE – Κέντρο Ερευνών για Θέματα Ισότητας (ΚΕΘΙ). Μέλος της Επιστημονικής Ομάδας. 1995 – 1996
  • Έργο «Τσιγγάνοι στις Τοπικές Κοινωνίες». Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα ECOS -OUVERTURE. Μέλος της Επιστημονικής Ομάδας. 1995-1996.
  • Έργο «Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Καταπολέμησης του Κοινωνικού Αποκλεισμού από την Αγορά Εργασίας (για μονογονεϊκές οικογένειες, Πόντιους, κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών, Πομάκους, ανήλικους παραβάτες)». Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Μέλος της Επιστημονικής Ομάδας του Π.Τ.Δ.Ε. που ως πιστοποιημένος φορέας Συνοδευτικών Υπηρεσιών υλοποίησε 33 προγράμματα. 1996 – 1997.
  • Έργο «Επιμόρφωση -Ευαισθητοποίηση Εκπαιδευτικών σε Θέματα Φύλου και Ισότητας». ΕΠΕΑΕΚ 1. Μέλος της Ερευνητικής Ομάδας του προγράμματος του ΚΕΘΙ. 1997-1998
  • Έργο “Διατμηματικό Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών «Φύλο και Ισότητα» στο Α.Π.Θ. ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ, Δράση 4.2.1Β.” Mέλος της Συντονιστικής Επιτροπής. 2003-2007
  • Έργο «Παραγωγή Βοηθητικού Εκπαιδευτικού Υλικού για την Εισαγωγή Θεμάτων σχετικά με τα Φύλα στην Εκπαιδευτική Διαδικασία». ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ, δράση 4.1.1.δ), ΥΠΕΠΘ. Μέλος της επιστημονικής ομάδας. 2004-2007
  • Έργο “Αξιολόγηση των προτεινόμενων αναλυτικών προγραμμάτων των επιτροπών στα διάφορα γνωστικά αντικείμενα με κριτήριο το φύλο και τον πολιτισμό. Κυπριακή Δημοκρατία, Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού /Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Μέλος της Συμβουλευτικής Επιτροπής Αξιολόγησης για τη Διαμόρφωση Νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων της Κύπρου (μαζί με τη Μαρία Γκασούκα). 2009 -2010.

Συμμετοχή ως εκπαιδεύτριας σε Ευρωπαϊκά Προγράμματα. Σχεδιασμός των συνοδευτικών υπηρεσιών σε 33 προγράμματα του ‘’Επιχειρησιακού Προγράμματος Καταπολέμησης του Κοινωνικού Αποκλεισμού από την Αγορά Εργασίας’’. Αξιολόγηση προτάσεων για εκπόνηση μελετών στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Καταπολέμησης του Αποκλεισμού από την Αγορά Εργασίας». Συμμετοχή σε συνδιασκέψεις εμπειρογνωμόνων. Συμμετοχή σε ντοκιμαντέρ και επιτροπές κρίσης διαγωνισμών σε θέματα σχετικά με τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα. Η πρόσφατη ενασχόλησή με το θέμα του έμφυλου διαχωρισμού των παιχνιδιών αποτέλεσε την έμπνευση για δύο Πανελλήνιους Μαθητικούς Διαγωνισμούς «ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ» και «ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΜΕ ΜΕ ΟΛΑ ΤΑ ΧΡΩΜΑΤΑ ΠΑΙΖΟΥΜΕ ΜΕ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ» που διοργάνωσε κατά το σχολικό έτος 2016-17 και 2017-18 η Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων (Γ.Γ.Ι.Φ.) σε συνεργασία με την Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση του Υπουργείου Παιδείας. Διοργάνωση ημερίδων/συνεδρίων/καμπάνιας και συμμετοχή με προσκεκλημένες ομιλίες και ανακοινώσεις. Πολλές δημοσιεύσεις για το ευρύτερο κοινό και συνεντεύξεις σε θέματα της επιστημονικής της ενασχόλησης.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΠΡΟΒΟΛΗ ΑΛΛΟΥ ΠΡΟΦΙΛ