Μπονίδης Κυριάκος

Αναπληρωτής Καθηγητής

Τομέας Παιδαγωγικής και Κοινωνικού Αποκλεισμού
Σχολική Παιδαγωγική και Παιδαγωγική της Ειρήνης

 Γραφείο 903

 2310 997232

 bonidis@eled.auth.gr

Ο Κυριάκος Μπονίδης είναι απόφοιτος της Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης, του Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ., του ΠΜΣ «Παιδαγωγική» (με δευτερεύοντα μαθήματα την Κοινωνική Ψυχολογία και τη Γνωστική Ψυχολογία) και διδάκτορας Παιδαγωγικής του ίδιου Τμήματος. Είναι, επίσης, κάτοχος του «Ευρωπαϊκού Διπλώματος στην Εκπαίδευση και Κατάρτιση». Από το 2000 έως το 2023 υπήρξε μέλος Δ.Ε.Π. του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. και πολλών επιμορφωτικών και ερευνητικών προγραμμάτων.

Τα επιστημονικά και ερευνητικά του ενδιαφέροντα εστιάζουν στην Παιδαγωγική της Ειρήνης και τελευταία στην Παιδαγωγική της Αγωνιστικής Ελευθερίας, στην έρευνα και θεωρία των σχολικών προγραμμάτων σπουδών, της εκπαιδευτικής διαδικασίας και αξιολόγησης και των σχολικών βιβλίων, στο πρόγραμμα σπουδών, στη διδασκαλία και στην αξιολόγηση στο πανεπιστήμιο, σε μεθοδολογικά ζητήματα της ποιοτικής εκπαιδευτικής έρευνας, κυρίως της κριτικής και της μεταδομιστικής, στην πρακτική άσκηση στο πρόγραμμα εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών, στη Διανοητική ιστορία και σε επιστημολογικά ζητήματα της Παιδαγωγικής / Επιστήμης της Αγωγής / Επιστημών της Αγωγής.

  • Μπονίδης, Κ. (1996) Οι ελληνικοί φιλεκπαιδευτικοί σύλλογοι ως φορείς ελληνικής εθνικής παιδείας και πολιτισμού στη διαμφισβητούμενη Μακεδονία (1869-1914). ΙΑΝΕ, 1, Θεσσαλονίκη: Αφοι Κυριακίδη, σ. 269.
  • Μπονίδης, Κ. (1998) Έρευνα των προδιαγραφών της διδασκαλίας της ελληνικής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης: Η ανάλυση των προγραμμάτων σπουδών και των σχολικών βιβλίων του γλωσσικού μαθήματος υπό το πρίσμα της Παιδαγωγικής της Ειρήνης (Ανέκδοστη Διδακτορική διατριβή). Α.Π.Θ.
  • Μπονίδης, Κ. (2004) Το περιεχόμενο του σχολικού βιβλίου ως αντικείμενο έρευνας: διαχρονική εξέταση της σχετικής έρευνας και μεθοδολογικές προσεγγίσεις, Αθήνα: Μεταίχμιο, σ. 223.
  • Ανδρουλάκης, Α., Εμβαλωτής, Α., Μπονίδης, Κ., Σταμοβλάσης, Δ., Κακλαμάνη, Σ. (2011) Εμπειρίες και απόψεις εκπαιδευτικών αναφορικά με τη λειτουργία των Ολοήμερων Σχολείων Ενιαίου Αναμορφωμένου Εκπαιδευτικού Προγράμματος. Αθήνα: Έκδοση του ΙΠΕΜ, σ. 295.
  • Μπονίδης, Κ. (2012) Προδιαγραφές της εκπαιδευτικής διαδικασίας: Θεωρία και πράξη. Θεσσαλονίκη: Γράφημα, σ. 201.
  • Μπονίδης, Κ., Εμβαλωτής, Α., Μπουραντά, Ό., Κοντοβά, Μ. (2012) Τα νέα βιβλία του Δημοτικού Σχολείου: Απόψεις και εμπειρίες δασκάλων. Αθήνα: ΙΠΕΜ, σ. 271.
  •  
  • Καψάλης, Α., Μπονίδης, Κ., Σιπητάνου, Α. (2000) Η εικόνα του ‘άλλου’/γείτονα στα σχολικά βιβλία των βαλκανικών χωρών. Πρακτικά διεθνούς συνεδρίου με θέμα: Η εικόνα του ‘άλλου’/γείτονα στα σχολικά βιβλία των βαλκανικών χωρών. Αθήνα: τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός
  • Μπονίδης, Κ., Ζαρίφης, Γ. (επιμ.) Παιδαγωγική-Επιστήμη της Αγωγής-Επιστήμες της Αγωγής: Επιστημολογικά και μεθοδολογικά ζητήματα. Θεσσαλονίκη: Γράφημα.
  • Μπονίδης, Κ. (1995) Η κατανόηση εννοιών και φράσεων χρόνου από παιδιά ηλικίας 8-11 ετών – εμπειρική έρευνα. Παιδαγωγική Επιθεώρηση, τ. 22, 173-213.
  • Μπονίδης, Κ. (1998) Ζητήματα έρευνας του περικειμένου των βιβλίων: Εθνικά αυτο-στερεότυπα και ετερο-στερεότυπα στην εικονογράφηση των βιβλίων «η Γλώσσα μου» του Δημοτικού Σχολείου. Πρακτικά του Πανελλήνιου Συνεδρίου με θέμα: «Ελληνική παιδαγωγική και εκπαιδευτική έρευνα». Αθήνα: Ατραπός, 239-246.
  • Xochellis, P., Kapsalis, A., Bonidis, K., Ismyrliadou, Α., Hatzisavvides, S., Loukidou, D. (2001) The image of the ‘other’ in the school history textbooks of the Balkan countries. Στο Xochellis, P., Toloudi, F. (ed.) The image of the ‘other’/neighbour in the school textbooks of the Balkan countries. Athens: Typothito-George Dardanos, 43-74.
  • Xochellis, P., Kapsalis, A., Bonidis, K., Ismyrliadou, Α., Hatzisavvides, S., Loukidou, D. (2001). «The image of the “other” in language textbooks in Balkan schools». Στο Xochellis, P., Toloudi, F. (ed.), The image of the “other”/neighbour in the school textbooks of the Balkan countries, Athens: Typothito-George Dardanos, 15-41.
  • Bonidis, K., Palaskas, , Balabani, K. (2000) Nationalism and Education: The propagation of the «Great Idea» of Greek Nationalism through Education in the European Territories of the Ottoman Empire in the late 19th Century. Στο Terzis, N. (ed.) Education in the Balkans: From the Enlightenment to the Founding of the Nation-States. Education and Pedagogy in Balkan Countries 2. Thessaloniki: Kyriakidis Brothers s.a, 209-234.
  • Μπονίδης, Κ., Αντωνίου, Φ., Μπουραντάς, Ό.) (2002) Ο εθνικός ‘εαυτός’ και ο εθνικός ‘άλλος’ στην εικονογράφηση των ελληνικών και τουρκικών σχολικών βιβλίων του γλωσσικού μαθήματος. Μακεδνόν, τ. 10, 77-92.
  • Μπονίδης, Κ. (2004) Όψεις εθνοκεντρισμού στη σχολική ζωή της ελληνικής εκπαίδευσης: Οι εθνικές επέτειοι της 28ης Οκτωβρίου και της 25ης Μαρτίου. Σύγχρονη Εκπαίδευση, τ. 134, 27-42.
  • Bonidis, K., Zarifis, G. (2006) The role of education in promoting stability and democratization in the Balkans: A critical review of BASOPED’s role and publications, 1997-2004. European Journal of Education, 41/2, 323-340.
  • Μπονίδης, Κ. (2008) Ταυτότητα και ετερότητα στην εθνική επέτειο της 25ης Μαρτίου. Στα πρακτικά της διημερίδας με θέμα: «εθνική ταυτότητα & ετερότητα: πολλαπλές ταυτότητες στη μετανεωτερική εποχή» (σε ψηφιακή μορφή στο διαδίκτυο). http://edlitpened.web.auth.gr/doc/hmerida/anakoinwsis/bonidis.pdf
  • Μπονίδης, Κ. (2009) Κριτικές μεθοδολογικές προσεγγίσεις στην έρευνα των σχολικών βιβλίων: θεωρητικές παραδοχές και παραδείγματα ανάλυσης. Συγκριτική και Διεθνής Εκπαιδευτική Επιθεώρηση, τ. 13,  86-122.
  • Bonidis, K., (2013) The image of the Balkan “other”/the neighbor in the Greek school. Στο D. Goudiras, M. Rantzou (eds). The Image of the “Other”/the Neighbour in the Educational Systems of the Balkan Countries (1998-2013). Thessaloniki: University of Macedonia, 25-40.
  • Μπονίδης, Κ., Μπουραντάς, Ό., Κοντοβά, Μ., Αντωνίου, Φ. (2014) Οι Τέχνες στο πρόγραμμα των Ολοήμερων Δημοτικών Σχολείων Ενιαίου Αναμορφωμένου Εκπαιδευτικού Προγράμματος: Απόψεις εκπαιδευτικών της “Αισθητικής Αγωγής». Στο Σ. Παπαδόπουλος Η σύνοδος των τεχνών στο σημερινό σχολείο. Αλεξανδρούπολη: ΘΑΛΗΣ «Το Θέατρο ως μορφοπαιδευτικό αγαθό και καλλιτεχνική έκφραση στην εκπαίδευση και την κοινωνία», σσ. 103-140.
  • Μπονίδης, Κ. (2014) Η ποιοτική Ανάλυση Περιεχομένου ως μια συνθετική προσέγγιση ανάλυσης κειμένων. Στο Μ. Πουρκός (επιμ.)  Δυνατότητες και Όρια της Μείξης των Μεθοδολογιών στην Κοινωνική και Εκπαιδευτική Έρευνα: Διευρύνοντας τις Προοπτικές στον Ερευνητικό Σχεδιασμό. Αθήνα: Ίων, 473-497
  • Μπονίδης, Κ. (2016) Ανάλυση Περιεχομένου: διαδικασία και μοντέλα ανάλυσης. Στο Γ. Πυργιωτάκης & Χρ. Θεοφιλίδης (επιμ.) Ερευνητική Μεθοδολογία στις Κοινωνικές Επιστήμες και στην Εκπαίδευση. Συμβολή στην επιστημολογική θεωρία και την ερευνητική πράξη. Αθήνα: Πεδίο, 395-415.
  • Μπονίδης, Κ. (2016) Η Έρευνα και η αξιολογική Έρευνα των σχολικών βιβλίων: Το πεδίο, οι διαστάσεις και το μεθοδολογικό ζήτημα. Στο A. Κουλουμπαρίτση (επιμ.)Το σχολικό βιβλίο: Σχεδιασμός-Εφαρμογή-Αξιολόγηση. Αθήνα: Γρηγόρης, 110-142.
  • Μπονίδης, Κ., Αγάπογλου, Δ., Ηλιοπούλου, Κ. (2019) Η «χειραφέτηση» και η «αλλαγή» στην έρευνα δράσης κατά την εποχή του νεοφιλελευθερισμού: εμπειρίες και κριτικός μετα-αναστοχασμός ακαδημαϊκού ως ερευνητή και διευκολυντή και εκπαιδευτικών-ερευνητριών. Στο Σ. Αυγητίδου, Ε. Κατσαρού & Β. Τσάφος (επιμ.) Πρακτικά 2ου Πανελλήνιου Συμποσίου Εκπαιδευτική Έρευνα-Δράση: Ζητούμενα, Συγκρούσεις και Προοπτικές. (έκδοση των επιμελητριών και του επιμελητή), 99-141.
  • Μπονίδης, Κ. (2020) Ακαδημαϊκοί παιδαγωγικοί λόγοι και ρηματικοί σχηματισμοί της Νεωτερικότητας. Στο Κ. Μπονίδης, Γ. Ζαρίφης (επιμ.) Παιδαγωγική-Επιστήμη της Αγωγής-Επιστήμες της Αγωγής: Επιστημολογικά και μεθοδολογικά ζητήματα. Θεσσαλονίκη: Γράφημα, 3-84.
  • Μπονίδης, Κ. (2023) Τα προγράμματα σπουδών και το σχολικό βιβλίο στην Ελλάδα από το 1976 έως σήμερα: πρακτικές παραγωγής και αξιολόγησης, εκπαιδευτικές θεωρίες και πρότυπα. Στο Μαστραπάς, Α. (επιμ.) Πρακτικά συνεδρίου με θέμα: Αναζητώντας τη γνώση. Τα σχολικά εγχειρίδια στο Ελληνικό Κράτος (Αθήνα, 17 – 19 Δεκεμβρίου 2021). Αθήνα: ΙΕΠ, 32-59.
  • Μπονίδης, Κ., Χαραλάμπους, Δ., Κοντοβά, Μ. (2023) (με τον) Σχολικό βιβλίο-ιδεολογία-εξωτερική πολιτική: H περίπτωση των Βουλγάρων ως εθνικών «άλλων» στην ιστορική αφήγηση των ελληνικών σχολικών βιβλίων «νεότερης και σύγχρονης Ιστορίας της Στ΄ Δημοτικού» της περιόδου 1944-2017. Κριτική Εκπαίδευση (υπό δημοσίευση).
  • Bonidis, K., (2023) Methodological Nationalism. In Iosifidis, Th. (ed.) Elgar Concise Encyclopedia of Research Methods in the Social Sciences.Cheltenham and Camberley: Edward Elgar Publishing (forthcoming).
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΠΡΟΒΟΛΗ ΑΛΛΟΥ ΠΡΟΦΙΛ