Περικλής Παυλίδης ΠΤΔΕ ΑΠΘ

Παυλίδης Περικλής

Καθηγητής

Τομέας Κοινωνικών και Πολιτισμικών Σπουδών
Κοινωνική Θεωρία – Φιλοσοφία της Παιδείας

 Γραφείο 703

 2310 991283

 ppavlidi@eled.auth.gr

Ο Περικλής Παυλίδης είναι πτυχιούχος της Σχολής Ιστορίας του Κρατικού Πανεπιστημίου Λομονόσοφ της Μόσχας. Έλαβε το διδακτορικό του δίπλωμα το 1994 από τη Σχολή Φιλοσοφίας του ίδιου πανεπιστημίου, κατόπιν υποστήριξης διατριβής με θέμα: «Το κοινωνικό-ηθικό ιδεώδες του Κ. Μαρξ. (Έως τις αρχές του 1848)». Εργάστηκε ως συμβασιούχος καθηγητής στην ΠΑ.ΤΕ.Σ. Αθηνών, στο Τμήμα Τεχνολόγων – Εκπαιδευτικών Ηλεκτρονικής της Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. και στο Γενικό Τμήμα του Πολυτεχνείου Κρήτης. Από το 2004 διδάσκει ως μέλος Δ.Ε.Π. στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ. Το γνωστικό του αντικείμενο είναι: «Κοινωνική Θεωρία-Φιλοσοφία της Παιδείας». Ασχολείται ερευνητικά με θέματα της μαρξιστικής κοινωνικής θεωρίας, φιλοσοφικά και κοινωνικά ζητήματα της εκπαίδευσης, καθώς και θεωρητικά προβλήματα της γνώσης. Επιστημονικά του έργα έχουν δημοσιευθεί στην ελληνική, αγγλική, ρωσική και άλλες γλώσσες.

  • Παυλίδης, Π. (2022). Το έργο των εκπαιδευτικών στην «κοινωνία της γνώσης». Αθήνα: εκδόσεις ΚΨΜ.
  • Παυλίδης, Π. (2017). Ιστορία και κομμουνισμός. Αθήνα: εκδόσεις ΚΨΜ.
  • Παυλίδης, Π. (2012). Η γνώση στη διαλεκτική της κοινωνικής εξέλιξης. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
  • Παυλίδης, Π. (2001). Το φαινόμενο της γραφειοκρατίας στην Ε.Σ.Σ.Δ. Αθήνα: Προσκήνιο.
  • Παυλίδης, Π. (2022). Τέχνη και προσωπικότητα. Για τη μόρφωση του ολοκληρωμένου ανθρώπου. Σελιδοδείκτης για την εκπαίδευση και την κοινωνία, τχ. 14, 10-15.
  • Παυλίδης, Π. (2020). Δημιουργώντας με τους νόμους της ομορφιάς. Προσεγγίσεις στη συνειδησιακή, μορφωτική και χειραφετική διάσταση της τέχνης. Σελιδοδείκτης για την εκπαίδευση και την κοινωνία, τχ. 10, 72-78.
  • Pavlidis, P. (2018). Para uma compreensão do método de ascensão do abstracto ao concreto em O Capital de Marx: as contribuições de Mark Moiseevitch Rosental, Evald Vassilievitch Ilyenkov e Viktor Alexeievitch Vazyulin. Στο: C. Bastien & J.V. Fagundes (επιμ.) O Capital de Karl Marx 150 anos depois. Coimbra: Almedina, 263-285.
  • Παυλίδης, Π. (2018). Μεθοδολογικά ζητήματα του σχολείου των κοινωνικών αναγκών και του έργου των εκπαιδευτικών. Στο: Γ. Γρόλλιος & Χ. Τζήκας (επιμ.) Ιστορικές κοινωνικές και πολιτικές διαστάσεις της εκπαίδευσης. Αθήνα: Παπαζήση.
  • Pavlidis, P. (2017). Socialism, Labour and Education: from Marx to Makarenko. InternationalJournal of Educational Policies, 11(1).
  • Παυλίδης, Π. (2017). Ο κομμουνισμός ως θεωρητική υπόθεση, ιστορική εμπειρία και κοινωνική προοπτική. Τετράδια μαρξισμού, τχ. 4, 137-150.
  • Pavlidis, P. (2015). Social consciousness, education and transformative activity. Journal for Critical Education Policy Studies, 13(2).
  • Pavlidis, P. (2013). The Ideal of Education and the Emancipation of Labour. Policy Futures in Education, 11(3).
  • Pavlidis, P. (2012). The Antinomic Condition of the University. “Universal Labour” Beyond “Academic Capitalism”. Journal for Critical Education Policy Studies, 10(2).
  • Pavlidis, P. (2012). The Rise of General Intellect and the Meaning of Education. Reflections on the Contradictions of Cognitive Capitalism», Journal for Critical Education Policy Studies, 10(1).
  • Pavlidis, P. (2010). Critical Thinking as Dialectics: a Hegelian-Marxist Approach. Journalfor Critical Education Policy Studies, 8(2).
  • Παυλίδης, Π. & Δαφερμάκης, Μ. (2006). Η διαμόρφωση της προσωπικότητας ως ζήτημα της παιδείας και του πολιτισμού. Μια αναφορά στο έργο των Λ. Βυγκότσκι και Α. Μακάρενκο. Τα Εκπαιδευτικά, τχ. 81-82, 164-178.
  • Παυλίδης, Π. (2008). Η εκπαίδευση στον ορίζοντα της κοινωνικής χειραφέτησης. Ουτοπία, τχ. 80, 139-159.
  • Παυλίδης, Π. (2007). Η «Ιδέα του Πανεπιστημίου» στη σύγχρονη κοινωνία της αγοράς. Νέα Παιδεία, τχ. 122, 17-39.
  • Παυλίδης, Π. (2006). Σύγκρουση των πολιτισμών και παιδεία της πολυπολιτισμικότητας. Κριτική θεώρηση της φιλελεύθερης άποψης. Στο: Κ. Βουδούρης (επιμ.), Η φιλοσοφία του πολιτισμού. Αθήνα: εκδ. Ιωνία.
  • Παυλίδης, Π. (2006). Αναζητώντας τους σκοπούς της εκπαίδευσης. Για την επανεξέταση του ιδεώδους της αυτονομίας. Σύγχρονη Εκπαίδευση, τχ. 147, 99-127.
  • Παυλίδης, Π. (2006). Για μια μετανεωτερική επιστροφή στη χειραφετική αντίληψη της παιδείας. Ελληνική Φιλοσοφική Επιθεώρηση, τ.23, τχ. 68, 131-153.
  • Παυλίδης, Π. (2005). Το πρόταγμα της κοινωνικής χειραφέτησης και η αμφισβήτηση του κράτους. Ουτοπία, τχ. 67, 121-140.
  • Παυλίδης, Π. (2004). Το γίγνεσθαι της ιδεολογίας και η εκπαιδευτική θεσμικότητα, Το Βήμα των Κοινωνικών Επιστημών, τχ 41, 65-88.
  • Παυλίδης, Π. (2003). Κοινωνικό ιδεώδες: μεταξύ θρησκείας και επιστήμης. Ουτοπία, τχ. 55, 119-137.
  • Παυλίδης, Π. (2003). Συμβολή στη φιλοσοφική θεώρηση της παιδείας: το αντικείμενο και η σημασία του περί παιδείας φιλοσοφείν. Ελληνική Φιλοσοφική Επιθεώρηση, τ. 20, τχ. 59, 171-185.
  • Παυλίδης, Π. (2003). Παιδεία και καθημερινή συνείδηση υπό το πρίσμα της κοινωνικής προόδου. Σύγχρονη Εκπαίδευση, 1ο μέρος, τχ. 131, 2ο μέρος, τχ. 132.
  • Παυλίδης, Π. (2002). Ανθρώπινη φύση, κοινωνική εργασία, παιδαγωγία: οι βιολογικοί και κοινωνικοί συντελεστές της προσωπικότητας. Σύγχρονη Εκπαίδευση, 1ο μέρος, τχ. 123, 2ο μέρος, τχ. 124.
  • Παυλίδης, Π. (2000). Το Κοινωνικό Συμβόλαιο ως θεωρία του κοινωνικού γίγνεσθαι και ως ιδεώδες. Ουτοπία, τχ. 41, 37-48.
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΠΡΟΒΟΛΗ ΑΛΛΟΥ ΠΡΟΦΙΛ