Γουλής Δημήτριος

Επίκουρος Καθηγητής

Τομέας Κοινωνικών και Πολιτισμικών Σπουδών
Παιδική Λογοτεχνία

 Γραφείο 511

 2310 995088

 dagoulis@eled.auth.gr

Ο Δημήτρης Γουλής είναι επίκουρος καθηγητής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (Π.Τ.Δ.Ε.) του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.) με γνωστικό αντικείμενο «Παιδική Λογοτεχνία».

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Τέλειωσε το 1987 την Παιδαγωγική Ακαδημία της Αλεξανδρούπολης και πήρε το πτυχίο του ΠΤΔΕ Ιωαννίνων το 1999. Το 2001 απέκτησε μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών από το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο και το 2010 ολοκλήρωσε τη διατριβή του στη παιδική λογοτεχνία στο ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Το 2020 ολοκλήρωσε τη μεταδιδακτορική έρευνα (postdoc research) με τίτλο: “Από το Ρεζί Βαρδάρ στην Ξηροκρήνη (1926-1934). Η μελέτη μιας περιοχής μέσα από το αρχείο του σχολείου της. Διδακτικές προτάσεις για την διδασκαλία της τοπικής ιστορίας”.

Εργάστηκε ως δάσκαλος από το 1989 μέχρι το 2017. Υπήρξε Διευθυντής για επτά χρόνια (2011-2017) στο 67ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης. Δίδαξε στο Τμήμα Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών ΑΠΘ ως μέλος ΕΔΙΠ από το 2017 έως το 2022.

Έχει διδάξει ως επιμορφωτής στην εισαγωγική επιμόρφωση των Π.Ε.Κ., την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για τα νέα βιβλία, το Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης, το Πρόγραμμα Φιλαναγνωσίας του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου (ΕΚΕΒΙ) και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου. Το 2016 και το 2018 δίδαξε και στο ΜΠΣ του ΤΕΠΑΕ ΑΠΘ τα μαθήματα «Εικόνα του βιβλίου/εικόνες της οθόνης για παιδιά» και «Εικονογραφημένο βιβλίο». Το 2020 και το 2021 δίδαξε στο αγγλόφωνο ΜΠΣ του Τμήματος Κινηματογράφου το μάθημα “Cinema, Television and Holocaust”.

Από το 2012 ασχολείται, επίσης, με ζητήματα ιστορίας και διδασκαλίας του Ολοκαυτώματος στην Ελλάδα, έχοντας παρακολουθήσει επιμορφωτικά σεμινάρια και συνέδρια στην Ιερουσαλήμ (2012, 2014), το Παρίσι (2013) το Λούμπλιν της Πολωνίας (2013) και τη Ρώμη (2014). Τον Οκτώβριο του 2015 η Γαλλική Δημοκρατία του απένειμε τα διάσημα του Ιππότη του Ακαδημαϊκού Φοίνικα (Chevalier de l’ Ordre des Palmes Académiques) για την προσφορά του στην προώθηση της γαλλικής γλώσσας και κουλτούρας αλλά και τη στράτευση προς τη διδασκαλία της μνήμης του Ολοκαυτώματος.

Έχει λάβει μέρος σε συνέδρια, με ανακοινώσεις, που σχετίζονται με ζητήματα διδακτικής της γλώσσας, παιδικής λογοτεχνίας, δημιουργικής γραφής, της παιδικής ηλικίας στον κινηματογράφο, την έρευνα αρχειακού υλικού και τη διδασκαλία του Ολοκαυτώματος.

Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα είναι:

  • Παιδική και νεανική λογοτεχνία
  • Δημιουργική γραφή και φιλαναγνωσία
  • Η σχέση του κινηματογράφου με τη λογοτεχνία και οι εφαρμογές τους στην εκπαίδευση
  • Ζητήματα έρευνας και διδασκαλίας της τοπικής ιστορίας και του Ολοκαυτώματος
  • Καψάλης, Γ., Πασχάλης, Α., Τσιάλος, Στ., Γουλής, Δ., Το λεξικό μας, Ορθογραφικό -ερμηνευτικό λεξικό Δ, Ε, Στ΄ Δημοτικού, ΟΕΔΒ, Αθήνα 2007. ISBN 960-06-1796-1
  • Γουλής, Δ., Το έργο και η προσφορά της Φιλίσας Χατζηχάννα στην παιδική λογοτεχνία της Κύπρου και της Ελλάδας, Εκδόσεις Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη 2012. ISBN 978-960-458-352-2
  • Αρτζανίδου, Ε., Γουλής, Δ., Γρόσδος, Στ., Καρακίτσιος, Α., Παιχνίδια φιλανγνωσίας και αναγνωστικές εμψυχώσεις, Εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα 2011. ISBN 978-960-01-1433-1
  • Γουλής, Δ., Γρόσδος, Στ., Ντάγιου Ε., Παπαδοπούλου, Σ., Η Γλώσσα μας 1-9. Παραγωγή Συμπληρωματικού-Βοηθητικού Υλικού για τα Σχολεία της Ελληνικής Μειονότητας της Αλβανίας, εκδόσεις Πανεπιστήμιο Κρήτης/Εργαστήριο Διαπολιτισμικών και Μεταναστευτικών Μελετών, Ρέθυμνο 2014. (εννέα (9) βιβλία + δύο (2) βιβλία εκπαιδευτικού).
  • Γουλής, Δ., Εικόνες της παιδικής ηλικίας στη μεγάλη οθόνη. Σκέψεις και ιδέες για την αξιοποίηση του κινηματογράφου στην εκπαίδευση. Εκδόσεις University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2016. ISBN 978-960-12-2306-3
  • Γουλής, Δ., Γιάνους Κόρτσακ. Ο υπέροχος φίλος των παιδιών και η υπέρτατη θυσία του μέσα στο σκοτάδι του Ολοκαυτώματος, Έκδοση Περιφέρεια Θεσσαλίας, Ισραηλιτική Κοινότητα Βόλου, Βόλος 2020.
  • Γουλής Δ., Από το Ρεζί Βαρδάρ στην Ξηροκρήνη. Πρόσφυγες και Εβραίοι σε μια εργατική γειτονιά της Θεσσαλονίκης (1926-1940). Εκδόσεις University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2022. ISBN 978-960-9439-71-8
  • Ανδρεάδου, Χ., Γουλής, Δ., Γρόσδος, Στ. (2006). «Κινηματογράφος στο σχολείο: μια αισθητική εμπειρία» Στο: Πρακτικά, 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Σχολικών Πολιτιστικών Προγραμμάτων, Πολιτισμός και Αισθητική στην Εκπαίδευση. Πειραιάς: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών-Ελληνική Εταιρεία Προστασίας Περιβάλλοντος και Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Πανεπιστήμιο Πειραιά, 25 και 26 Νοεμβρίου 2006.

  • Γουλής, Δ., Γρόσδος, Στ., (2007). «Τεχνολογίες της πληροφορίας και πολυγραμματισμοί στην εκπαίδευση: η περίπτωση του ραδιοφώνου», Στο Καψάλης Γ.Δ., Κατσίκης Απ. (επ.) Πρακτικά Συνεδρίου: Η πρωτοβάθμια εκπαίδευση και οι προκλήσεις της εποχής μας, Ιωάννινα, 17-20 Μαΐου 2007, 221-229.

  • Γουλής, Δ. (2009). «Ενσυναίσθηση, κριτική σκέψη και δημιουργικότητα με αφετηρία την εικόνα του Άλλου στις ταινίες επιστημονικής φαντασίας», στο Γρόσδος Στ., Κανταρτζή Ε., Πλιόγκου Β. (επ.), Πρακτικά Πανελλήνιο Συνέδριο: Παιδί & Οπτικοακουστικά Μέσα Επικοινωνίας, Θεσσαλονίκη 21-22 Νοεμβρίου 2009, 19-29.

  • Γρόσδος, Στ., Γουλής, Δ. (2010), Οπτικοακουστικός Γραμματισμός. Το παιδί παραγωγός οπτικοακουστικών προϊόντων. Έντυπο Υποβολής Καλών Πρακτικών, Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

  • Γουλής, Δ. (2011), «Στρατηγικές χρήσης του λεξικού στη σχολική πράξη», Υλικό επιμορφούμενων για το Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

  • Γουλής, Δ., Γρόσδος, Στ., Καρακίτσιος Α., (2012), «Ο μικρός Νικόλας ζωντάνεψε; Κειμενοεικονικές προσεγγίσεις (λογοτεχνία vs κινηματογράφος)» στο Κωτόπουλος Τρ., Σουλιώτη Δ. (επ.), Θέματα Παιδικής Λογοτεχνίας, εκδ. Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη 2012, 17-35.

  • Γουλής, Δ. (2012). «Φιλαναγνωσία: ερωτήσεις και απαντήσεις», Ανέμη. Επιθεώρηση κυπριακής παιδικής λογοτεχνίας, τ. 20, 92-95.

  • Γουλής, Δ. (2012). «Εργαστήριο φιλαναγνωσίας», Ανέμη. Επιθεώρηση κυπριακής παιδικής λογοτεχνίας, τ. 20, 96-109.

  • Γουλής, Δ. (2013). «Αναπαραστάσεις Τουρκοκυπρίων σε έργα κυπριακής παιδικής λογοτεχνίας», Ηλεκτρονικό Περιοδικό Κείμενα, 16.

  • Γουλής, Δ. (2013). «Η σιωπή της Ρουθ και η φωνή της Ρεβέκκας: εικόνες Εβραίων και απόηχοι της Shoah στην ελληνική λογοτεχνία για παιδιά και νέους», Ηλεκτρονικό Περιοδικό Κείμενα, 17. 

  • Γουλής, Δ. (2013). «Φιλίσα Χατζηχάννα: η τέχνη της ενσυναίσθησης και της δημιουργικότητας στη λογοτεχνία για παιδιά», Ανέμη. Επιθεώρηση κυπριακής παιδικής λογοτεχνίας, τ. 21, 26-32.

  • Γουλής, Δ. (2014), «Από τη στατικότητα στη δημιουργικότητα: επαναπροσδιορίζοντας τη διδασκαλία των κατευθυντικών κειμένων με αφετηρία τη δημιουργική γραφή και την ανάπτυξη της φαντασίας», στο Κωτόπουλος Η.Τ., Βακάλη Α., Νάνου Β. & Σουλιώτη Δ. (επιμ.) Πρακτικά 1ου Διεθνούς Συνεδρίου «Δημιουργική Γραφή», 4-6 Οκτωβρίου, 2013, Αθήνα. Φλώρινα: Π.Μ.Σ. «Δημιουργική Γραφή».

  • Γουλής, Δ., (2015), «Οι αφηγήσεις των απόντων: δημιουργικές ανασυνθέσεις του παρελθόντος μιας γειτονιάς μέσα από το αρχειακό υλικό του σχολείου της», στο Κωτόπουλος Η. Τριαντάφυλλος, Νάνου Βασιλική (επιμ.) Πρακτικά 2ου Διεθνούς Συνεδρίου «Δημιουργική γραφή» (Δημιουργική γραφή 2015) [Κέρκυρα, 1-4 Οκτωβρίου 2015, Α΄ τόμος, 215-233.

  • Γουλής, Δ. (2015), «Διαπροσωπικές σχέσεις και σχολείο: οι πρώτες επαφές με τους μαθητές μας», Communication, τ. 117, Δεκέμβριος 2014-Φεβρουάριος 2015, σσ. 10-12.

  • Goulis, D. (2016), “Science Fiction and childhood: Reaching for the Other through the poetics of Otherness”. International Conference: Detecting film education at the transnational level/Greece-Poland-Hungary, February 27-28, 2016, Euforia-Creative Europe MEDIA, Thessaloniki International Film Festival, Akademia Nauk/Poland, Laterna Magica/Hungary, 81-95.

  • Γουλής, Δ. (2017), «Γιάνους Κόρτσακ, ένας στωικός φιλόσοφος του καιρού μας», Athens Review of Books, τ. 79, Δεκέμβριος 2017, 55-60.

  • Γουλής, Δ. (2017), «Ένας κόσμος σε κίνηση ή Και όμως κινείται!», Εντευκτήριο, τ. 113, Νοέμβριος 2017.

  • Γουλής, Δ., (2020), «Η επινόηση της μνήμης και η κατασκευή της αφήγησης στις ναζιστικές δυστοπίες: αφηγηματολογικές τεχνικές, σημειολογικές παρατηρήσεις και ιδεολογικές επισημάνσεις σε λογοτεχνικές και κινηματογραφικές αφηγήσεις», στο Γεωργοπούλου Ελ, Πάγκαλος, Ι. (επ.), Μνήμη και Αφήγηση. Διεπιστημονικές προσεγγίσεις, εκδ. Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2020, 123-144.

  • Γουλής, Δ., (2021), «Η δαιμονική οθόνη και η παιδική ηλικία. Κινηματογραφικές απεικονίσεις του κακού παιδιού», στο Μ. Κανατσούλη, Ρ. Αγγελάκη, Δ. Σουλιώτη (επ.) Αφηγήσεις και «αφηγήσεις» για την Παιδική Ηλικία, Τόμος Πρακτικών Συνεδρίου, 18-19 Οκτωβρίου 2019, εκδ. University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2021, 63-72.

  • Goulis, D. (2021), “Seeking the Past of a Neighborhood through School Archives: A Proposal for Teaching Local History”, in Moustani D. (ed.), Jewish Education in Southeastern Europe (Mid 19th-Mid 20th Century), University of Thessaly editions, Volos 2021, 143-156.

  • Goulis, D., Representation of Turkish Cypriots in Greek Cypriot children’s literature (1978-2005), Bookbird, (υπό δημοσίευση)

Συμμετοχή ως μέλος της συγγραφικής ομάδας στο Ερευνητικό Πρόγραμμα με τίτλο: Ελληνόγλωσση Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Διαπολιτισμική Εκπαίδευση στη Διασπορά – Υποέργο 3-Παραγωγή συμπληρωματικού-βοηθητικού υλικού για τα σχολεία της ελληνικής μειονότητας της Αλβανίας (Επιστημονικά υπεύθυνοι: Ασπασία Χατζηδάκη και Γεώργιος Δ. Καψάλης), που υλοποιήθηκε από το «Εργαστήριο Διαπολιτισμικών και Μεταναστευτικών Μελετών» του Πανεπιστημίου Κρήτης (2011-2012).

Επιστημονικός υπεύθυνος στο ερευνητικό έργο (Κωδικός Έργου 99955) με τίτλο: Δημιουργία ενός ντοκιμαντέρ για τους Έλληνες Εβραίους και το Ολοκαύτωμα, που υλοποιείται από το Τμήμα Κινηματογράφου ΑΠΘ (ΗΜ. ΕΝΑΡΞΗΣ: 28/01/2020, ΗΜ. ΛΗΞΗΣ: 01/11/2021).

Συμμετοχή στο Ερευνητικό Πρόγραμμα με τίτλο: “RSECURE-Raising Attachment SECURity in Times of uncertainty: A culturally tailored Covid-19 intervention”, (Επιστημονικός υπεύθυνος: Κώστας Καφέτσιος), εγκεκριμένο προς χρηματοδότηση από το Ελληνικό Ίδρυμα Καινοτομίας και Έρευνας-ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ.. Πρόταση Αριθμ. 5078 (2021-2022).

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΠΡΟΒΟΛΗ ΑΛΛΟΥ ΠΡΟΦΙΛ