Βλαχάκη Μαρία

Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό (Ε.ΔΙ.Π.)

Τομέας Κοινωνικών και Πολιτισμικών Σπουδών
Διδακτική της Ιστορίας

 Γραφείο 906

 2310 991216

 marvl@eled.auth.gr

Η Μαρία Βλαχάκη είναι πτυχιούχος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης και του Τμήματος Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, κατεύθυνση ειδίκευσης «Ιστορία» του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Έχει πραγματοποιήσει μεταπτυχιακές σπουδές στο Διαπανεπιστημιακό, Διατμηματικό Πρόγραμμα «Μουσειολογία – Διαχείριση Πολιτισμού» (Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Ιστορίας & Αρχαιολογίας του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας) και στο Διαπανεπιστημιακό, Διατμηματικό Πρόγραμμα «Ψυχοπαιδαγωγικές Συνιστώσες της Πολυπολιτισμικότητας» (Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης και Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου).

Είναι διδάκτορας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Κύριος ερευνητικός στόχος της διατριβής της ήταν η εξέταση της επίδρασης των ιστοριών ζωής σύγχρονων μεταναστών στην Ελλάδα αλλά και απόγονων Ελλήνων μεταναστών κατά την πρώτη υπερατλαντική μετανάστευση (1890-1910) και κατά τη μετανάστευση σε αναπτυγμένα, βιομηχανικά ευρωπαϊκά κράτη κατά τη δεκαετία του 1970. Τα παιδιά συμμετείχαν σε έρευνα δράση ως συνερευνητές αναδεικνύοντας το μεταναστευτικό παρελθόν της περιοχής τους και συνδημιουργώντας με υλικές και άυλες μαρτυρίες μουσειακές εκθέσεις σε τρία διαφορετικά εκπαιδευτικά, κοινωνικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα, στη Σκιάθο, στη Νέα Μηχανιώνα και στη Θεσσαλονίκη.

Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα αφορούν στην ιστορική εκπαίδευση και τα αναλυτικά προγράμματα, στην προφορική ιστορία, στην πολιτισμική ιστορία, στην προσέγγιση και τη διαχείριση της εθνοπολιτισμικής ετερότητας, στην κοινοτική μουσειολογία και τη μουσειακή εκπαίδευση, στην εκπαιδευτική έρευνα δράση.

Έχει συμμετάσχει στη συγγραφή άρθρων και την επιμέλεια συλλογικών τόμων που αφορούν στην ιστορική εκπαίδευση στο σχολείο και στο μουσείο, στην εκπόνηση Προγραμμάτων Σπουδών της Ιστορίας, σε προγράμματα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών.

Έχει διδάξει σε προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου.
Έχει πολυετή παιδαγωγική και διοικητική εμπειρία στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Είναι μέλος της πανευρωπαϊκής ένωσης ΕuroClio- European Association of History Educators, του διεθνούς δικτύου History Educators International Research Network (HEIRNET), του Ελληνικού Παρατηρητηρίου για τη Διαπολιτισμική Παιδεία και Εκπαίδευση και εκλεγμένο μέλος του Δ.Σ. της Ένωσης Προφορικής Ιστορίας (ΕΠΙ).

  • Βλαχάκη, Μ. (2022). Το νέο πρόγραμμα σπουδών της Ιστορίας στο Δημοτικό Σχολείο: επισημαίνοντας τις αντιφάσεις. Περιοδικό Νέα Παιδεία, Τεύχος 181/2022, ISSN 1105-4255.
  • Βλαχάκη, Μ. (2021). «To αρχείο και το «αντι-αρχείο» ενός σχολείου: ανακαλύπτοντας μία διαφορετική ιστορία» στο Μπούσχοτεν Ρ.Β., Δαλκαβούκης Β., Καλλιμοπούλου Ε., (επιμ.) Προφορική Ιστορία και Αντιαρχεία, Φωνές, εικόνες και τόποι, Ένωση Προφορικής Ιστορίας, Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας & Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, ISBN 978-618-81028-1-1 σελ. 112-132.
  • Vlachaki, M. & Kouseri, G. (2020). “Family stories and global (hi)stories”, Teaching History, 178, 2/2020, p.56-66.
  • Vlachaki, M., Kokkinos, G., Papandreou, Z. (2019). “Approaching Mythology in the History Curriculum of Compulsory Education in Greece”, History Education Research Journal, 16.2.
  • Βλαχάκη Μ. (2016). Η επίδραση των ιστοριών ζωής στο μετασχηματισμό των αντιλήψεων παιδιών σχολικής ηλικίας για τους μετανάστες, MuseumEdu, 3, 73-100.
  • Βλαχάκη, Μ. (2015). «Μουσείο, Προφορική Ιστορία και Διαπολιτισμική Αγωγή: Από τον λόγο των λίγων στις φωνές των πολλών και διαφορετικών. Στο Νάκου, Ει. & Γκαζή, Α. Προφορική Ιστορία, Μουσεία και Εκπαίδευση, Αθήνα: Νήσος, σ. 253-263.
  • Βλαχάκη Μ. & Μάγος Κ. (2015). H συμβολή της έρευνας δράσης στη δημιουργία μίας μουσειακής έκθεσης για τη μετανάστευση από παιδιά σχολικής ηλικίας, Hλεκτρονικό Περιοδικό Action Researcher in Education, 6, 25-47.
  • Bλαχάκη, Μ. (2022) «Το αρχείο που μας ενώνει: Μνήμη, ταυτότητα και δημοκρατική κουλτούρα στο σχολείο». ΣΤ΄Διεθνές Συνέδριο της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος, Το σχολείο στη δημοκρατία, η δημοκρατία στο σχολείο, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, ISBN 978-960-9439-78-7, σελ. 213-223.
  • Βλαχάκη Μ. (2022). «Διαγενεακή μνήμη και αναπαραστάσεις της προσφυγικής ταυτότητας σε ένα σχολικό ημερολόγιο», Διεθνές Συνέδριο Πρόσφυγες ως μοχλός ανάπτυξης. Μαθήματα από το 1922 και προοπτικές, Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 23-24/9/2022.
  • Vlachaki, M. (2022). “Critical Pedagogy, history education and democratic competences: Children reflect on educational inequalities in the past”, 10th ICCE: “Critical education for social emancipation”, Faculty of Education, Aristotle University of Thessaloniki, July 4-8, 2022.
  • Vlachaki, M. (2022). “A history lab at our school: Developing historical skills and creativity in 5-6 year old pupils”, ΟΜEP, 74th World Assembly and Conference, Early Childhood Education in the 21st century: new perspectives and dilemmas, Athens, 13-15/7/2022.
  • Βλαχάκη Μ. (2019). «Έρευνα-Δράση, πολιτισμική και κοινωνική αειφορία: με αφορμή μία μουσειακή έκθεση για την προσφυγιά και τη μετανάστευση». Στο Αυγητίδου, Σ. Κατσαρού, Σ. Τσάφος Β. (επιμ.) Τόμος Πρακτικών Επιστημονικού Συμποσίου για την «Εκπαιδευτική Έρευνα-Δράση: Ζητούμενα, Συγκρούσεις & Προοπτικές», 1-2/4/2017, Φλώρινα, Πανεπιστήμιο Δυτ. Μακεδονίας, Ι.Ε.Π., C.A.R.N., ISBN 978-618-80640-
  • Bλαχάκη Μ. & Παληκίδης Α. (2020). «Η Τοπική Ιστορία στο Νέο Πρόγραμμα Σπουδών της Ιστορίας: εφαρμόζοντας στην τάξη τον θεματικό φάκελο για την Ε΄ Δημοτικού «Πρόσκληση σε βυζαντινό γεύμα», 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Τοπική Ιστορία και Εκπαίδευση: αναπτύσσοντας μια οργανική και αποτελεσματική σχέση μεταξύ τους, I.E.Π., Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Π.Μ.Σ. Δημόσια Ιστορία), Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (Εργαστήριο Ιστορίας της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης). ISBN:978-618-00-2392-3 6-5.
  • Βλαχάκη, Μ. (2018). «Η προσέγγιση του Ολοκαυτώματος μέσα από την Ιστορία του σχολείου μας: Ανακαλύπτοντας το διαφορετικό παρελθόν, μετασχηματίζοντας στερεοτυπικές αντιλήψεις στο παρόν», Πανελλήνιο Επιστημονικό Συνέδριο «Σχολείο ανοιχτό στις κοινωνικές και παιδαγωγικές προκλήσεις», ΥΠ.Ε.Π.Θ, Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, Τόμος Πρακτικών ISBN:978-960-89999-7-8, σελ. 98-104.
  • 2022: Επιστημονική συνεργάτης για την εκπόνηση εκπαιδευτικού υλικού στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος «Κινηματογράφος & Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση- Εκπόνηση και εφαρμογή ενός συνεκτικού πλαισίου δράσεων για την αναβάθμιση της διδασκαλίας της Ιστορίας», Πανεπιστήμιο Πατρών, Όμιλος για την Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα, επιστημονική υπεύθυνη: Αναπλ. Καθηγήτρια κ. Ε. Λεμονίδου.
  • 2021-2022: Eπιστημονική συνεργάτης για τη συλλογή προφορικών μαρτυριών στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος «Πρόσφυγες από την Ανατολή, Μετανάστες στη Δύση»,  Εργαστήριο Τεχνολογίας, Έρευνας & Εφαρμογών στην Εκπαίδευση του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, επιστημονικός υπεύθυνος: Αναπλ. Καθηγητής κ. Α. Παληκίδης
  • 2015-2016: Ειδική επιστήμονας για τον μετασχολιασμό Ψηφιακών Μαθησιακών Αντικειμένων Πολιτισμικού Περιεχομένου «Επιλογή και εμπλουτισμός με εκπαιδευτικά μεταδεδομένα υπάρχοντος ψηφιακού περιεχομένου από συλλογές πολιτισμικών φορέων (μουσεία, βιβλιοθήκες, οπτικοακουστικά, αρχεία)», Υποέργο 12, Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
  • 2019-2021: Συμμετοχή ως εμπειρογνώμων στο πρόγραμμα Circle «Support the inclusion of newly arrived migrant/refugee children in education in Greece, Italy, Portugal and Spain, by effectively assessing and validating prior learning» (31/1/2019 -31/1/2021.
  • 2012-2015: Eρευνήτρια στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα STAYON -Life Long Learning – European Commission , Διερεύνηση τρόπων αντιμετώπισης της σχολικής διαρροής σε μαθητές/-τριες Ρομά.
  • 2019: Erasmus+/IKY, Ευρωπαϊκό Σήμα Γλωσσών για την υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος με τίτλο «Διαπολιτισμικοί διάλογοι διερευνώντας την Οικογενειακή μας Ιστορία» στο 23ο Δ.Σ. Καλαμαριάς.
  • 2018: Προσκεκλημένη του Συμβουλίου της Ευρώπης-Τμήμα Εκπαιδευτικής Πολιτικής για την παρουσίαση καλών πρακτικών συμπερίληψης των προσφύγων μαθητών στο πλαίσιο του προγράμματος «Free to Speak Safe to Learn-Democratic Schools for All», Όσλο-Noρβηγία. Τίτλος  προγράμματος: “A school without walls: Co-creating an open and sustainable learning community”.
  • 2014: Ειδική μνεία για την έρευνα στην αξιοποίηση της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς μαθητών με διαφορετική εθνοπολιτισμική καταγωγή στο σχολείο και τoν εμπλουτισμό των αναλυτικώνπρογραμμάτων στο πλαίσιο της Διεθνούς Συνάντησης υπό την αιγίδα της UNESCO “Intangible culturalheritage and Education: experiences, good practices, lessons learned”, Λεμεσός-Κύπρος 15-16/5/2014.
  • 2012: Προσκεκλημένη του Συμβουλίου της Ευρώπης σύμφωνα με περιγραφική έκθεση παιδαγωγικού έργου στους Ρομά στην Ελλάδα με εισήγηση στο επιμορφωτικό σεμινάριο του προγράμματος Pestalozzi με θέμα “Roma and Human Rights: Cultural and Linguistic Aspects in Society”, Graz, Austria.
  • 2010: Προσκεκλημένη από το Εθνικό Λαογραφικό Μουσείο της Νότιας Κορέας (Σεούλ) στο πλαίσιο του Διεθνούς Συνεδρίου του ΙCOM «Τhe Roles of Museums and Multiculture in Korea» για την παρουσίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με στόχο την ιστορική εκπαίδευση και τη διαχείριση της πολυπολιτισμικότητας στο σχολείο και το μουσείο.
  • 2019-2022: Expert trainer στο Πρόγραμμα Σχολεία για Όλους – Συμπερίληψη Προσφύγων Μαθητών στα ελληνικά σχολεία, ΕΕΑ Grants, European Wegerland Center, Council of Europe.
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΠΡΟΒΟΛΗ ΑΛΛΟΥ ΠΡΟΦΙΛ